4 vormen van co-creatie

Samen weten we meer. Dat is in een notendop de gedachte achter crowdsourcing. Bedrijven en organisaties beseffen steeds meer dat ze hun voordeel kunnen doen met the wisdom of the crowd. Voor het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten vragen ze aan een heel scala van mensen om mee te denken over een oplossing. Maar hoe werkt deze vorm van co-creatie nu precies. Wat zijn de voorwaarden voor een dergelijke samenwerking om succesvol te zijn? En zijn er sprekende voorbeelden ervan te vinden?

De zoektocht naar de antwoorden op deze vragen begon ik op twitter. Daar stelde ik de volgende vraag:
“Wie kent er mooie voorbeelden van crowdsourcing?”
Binnen mum van tijd had ik 7 reacties van 4 verschillende mensen.
En daamee zelf al een prima voorbeeld van crowdsourcing.

Co-creatie
Crowdsourcing is een vorm van co-creatie, maar niet de enige. Er zijn meerdere manieren om een beroep op derden te doen om input te leveren en zo samen tot een resultaat te komen.

De vorm van co-creatie wordt gedefinieerd door de mate van openheid en door wie als eigenaar van een vraagstuk is te beschouwen.
Openheid: kan iedereen meedoen, of zijn er bepaalde selectiecriteria waaraan je moet voldoen?
Eigenaarschap: is het resultaat van de co-creatie het eigendom van de deelnemers of alleen van de initiatiefnemer (cq opdrachtgever)?

Met deze 2 factoren, kunnen we 4 vormen van co-creatie onderscheiden.
• Club van experts
• Crowdsourcing
• Samenwerking tussen partijen
• Gemeenschap van gelijkgestemde geesten

De mate waarin toegankelijkheid en eigenaarschap een rol spelen, bepalen de vorm van co-creatie.

Club van experts
toegankelijkheid: laag | eigenaarschap: laag
Een club of experts is vooral geschikt voor een specifiek probleem. Vaak zijn er bepaalde expertises nodig en worden er doorbrekende ideeën verwacht. Daarom worden er aan de deelnemers bepaalde eisen gesteld en is een selectieproces noodzakelijk om de juiste mensen te vinden.

Er is een beperkte mate van toegankelijkheid. Niet iedereen kan zomaar aan deze vorm deelnemen. Sterker nog: de opdrachtgever/initiator zoekt en selecteert deelnemers juist op een bepaalde competentie of expertise die ze bezitten.

De opdrachtgever blijft de eigenaar van het resultaat.

Crowdsourcing
toegankelijkheid: hoog | eigenaarschap: laag
Bij crowdsourcing gaat het echt om the wisdom of the crowd. Voor ieder probleem moet ergens iemand zijn die een briljante oplossing heeft. Door gebruik te maken van een platform, kunnen deelnemers op elkaar reageren en voorstellen spuien. Het ene idee laat het andere opborrelen.

Bij crowdsourcing is er een hoge mate van toegankelijkheid. Iedereen kan deelnemen. Hieraan ontleent deze vorm juist zijn kracht.
Het eindresultaat is eigendom van de initiator. Deze kiest welke input het best bruikbaar is.

Samenwerking tussen partijen
toegankelijkheid: laag | eigenaarschap: hoog
Bij deze vorm komen daadwerkelijk 2 of meerdere partijen bij elkaar om een oplossing te vinden die in beider voordeel is. Iedere deelnemende partij brengt zijn eigen expertise in en het resultaat is uiteindelijk een gezamenlijk eigendom. Denk bijvoorbeeld aan Senseo of de Beertender. In beide voorbeelden gaat het om een combinatie van consumptieproduct met een technologisch product. Maar ook andere combinaties zijn denkbaar.

De toegankelijkheid is laag. Alleen de partijen die elkaar opzoeken voor een samenwerkingsverband nemen hieraan deel en zij zijn samen eigenaar van het resultaat.

gemeenschap van gelijkgestemde geesten
toegankelijkheid: hoog | eigenaarschap: hoog
Bij gemeenschap van gelijkgestemden draait het erom dat iedereen die wil, een bijdrage kan leveren aan een eindresultaat. En alle deelnemers mogen zich ook mede-eigenaar voelen. Vandaar dat het product ook vaak gratis is. De deelnemers doen mee vanuit een zekere idealisme. Deze vorm is kenmerkend voor het ontwikkelen van open source software.

Delen
In alle gevallen gaat het om het delen van kennis. Door niet als een bok op een haverkist te zitten, samen tot een beter resultaat komen.

About these ads

3 Reacties op “4 vormen van co-creatie

  1. Pingback: Crowdsourcing is ook niet alles « Ididee

  2. Ik zou graag willen weten uit welk boek jullie die informatie hebben over de 4 vormen van co- creatie jullie zouden me daar erg bij helpen.

    Bij voorbaat dank,

    Mike van schijndel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s