Creativiteit, het ondergeschoven kindje

Creativiteit op de werkvloer is hot! Je kunt er niet meer omheen. Zelfs de meest conservatieve directeuren geven schoorvoetend toe dat innovatie op de werkvloer ‘best eens een goed idee zou kunnen zijn’. Voor de meer vooruitstrevende werkgevers eindelijk erkenning van wat zij allang wisten; creativiteit op de werkvloer zorgt voor meer plezier, een betere sfeer, maar vooral, meer omzet.

Daarom hebben destijds zeven organisaties, ondersteund door het de ministeries van Economische Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, op 23 juni 2006 hun handtekeningen gezet onder de symbolische akte van de oprichting van het Nederlandse Centrum voor Sociale Innovatie (www.ncsi.nl).

Nu, ruim 3 jaar later, is dit niet meer weg te denken van de werkvloer. Maar wat houdt die sociale innovatie nu precies in? Waarover gaat het bij sociale innovatie? En hoe pas ik dat in vredesnaam toe in mijn organisatie? Allemaal vragen die ik poog te antwoorden in de rest van dit stuk.

Sociale innovatie is een vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat zijn.(bron) Laat hierbij je ‘beheers en bevel’ structuur varen, en geef ruimte aan medewerkers voor het zelf organiseren van hun werk. Denk hierbij aan het zelf samen laten maken van een werkrooster, wees flexibel! Geef je werknemers de kans zich te ontwikkelen, laat ze nieuwe dingen leren. Het werken wordt er niet alleen leuker van voor hen, het levert het bedrijf meer, snellere en betere producten op.

Uit bovenstaande voorbeelden kun je dus concluderen dat je je werknemers de zogenaamde ‘vrije loop moet laten’. Waak er echter voor dat het geen gezellig clubhuis gaat worden. Iets waarvoor je die tafeltennistafel toch eigenlijk niet had gekocht! Gezelligheid, blijkt uit het onderzoek van de Hay Group, leidt niet tot innovatie. Een goede werksfeer is namelijk niet hetzelfde als een goed werkklimaat. Een goed werkklimaat leidt namelijk over de gehele linie tot betere resultaten. Meer werkplezier, maar ook betere financiële performance en meer innovatiekracht, aldus Hans Hemels, Managing Director van Hey Group Nederland.

Wat is dan dat goede werkklimaat? Het gaat volgens de onderzoekers om de volgende 4 zaken; voldoende uitdaging, biedt flexibiliteit qua inzet, maak duidelijk wat er verwacht wordt en zorg ervoor dat mensen erkenning krijgen voor hun verzette werk! Ongeveer iedereen vindt dat het huidige werkklimaat uitdagender mag. Hemels: “Dat gaat dus verder dan een goede sfeer op de werkvloer. Het vraagt om een actievere rol van de werkgever, die voor voldoende prikkeling moet zorgen.”

Conclusie is dus dat het van beide kanten moet komen; creativiteit kun je niet eisen van je werknemers, maar je kunt de omstandigheden wel naar je eigen voordeel zetten. Dat subtropische aquarium op de derde verdieping was dus eigenlijk eens zo’n slecht idee geweest…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s