Hoe een stokstaartje viral kan gaan

Virale marketing heeft betrekking op elke strategie die een individu ertoe aanzet een marketingboodschap door te sturen, hetgeen een exponentiële groei van het bereik van een (commerciële) boodschap kan creëren

Aldus een definitie van viral marketing. Maar wat zet een individu aan tot het door sturen van die boodschap?

Motivatie
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit en marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen blijkt dat er eigenlijk maar 1 reden is om een virale boodschap door te sturen en dat is: vermaak. Mensen verspreiden virals omdat ze het leuk en amusant vinden. Motieven als betrokkenheid met het product, ontspanning, ontsnapping uit het dagelijks leven, sociale connectie met anderen en bekende afzender van de viral spelen geen rol van betekenis.

De 4 G’s
Consumenten sturen virale commercials dus door om zichzelf te entertainen. Maar wát sturen ze door? Welke inhoudelijke kenmerken zorgen ervoor dat de consument op de forward button van zijn mailprogramma klikt?

Motieven en inhoudskenmerken

Bron: Tijdschrift voor Marketing, mei 2009

Volgens het eerdergenoemde onderzoek zijn virals onder te verdelen naar 4 inhoudskenmerken.

  • humoristisch
  • schokkend
  • seksueel getind
  • verrassend

In populairder taalgebruik kun je deze kenmerken ook de 4 G’s noemen, namelijk:

  • grappig
  • grof
  • geil
  • geweldig

Compare the meerkat
Dat humor inderdaad een belangrijke succesfactor is blijkt uit het voorbeeld van Compare The Market. Op deze Britse site kunnen consumenten verzekeringen met elkaar vergelijken. Een succesvolle site waarvoor veel reclame werd gemaakt. Maar, zo ontdekten ze, de klanten hadden wat moeite met het onthouden van de url. Zo stuurde Compare The Market ongewild klanten naar concurrerende sites met vergelijkbare namen als compare.com en checkthemarket.com. Daarom moest een campagne ervoor zorgen dat de url in ieders geheugen gegrift zou worden.

Hoe dit lukte? Door in te spelen op het feit dat mensen de naam van de site niet konden onthouden, bedachten ze een site met een naam die erg op de Compare The Market lijkt, namelijk Compare The Meerkat. In de bijbehorende reclamefilmpjes legt Aleksandr de meerkat (stokstaartje) in een sappig Russisch accent uit dat als je op zoek bent naar een meerkat, je op zijn site moet zijn. Zoek je echter de voordeligste autoverzekering, ga dan naar Compare The Market.com. Een viral was geboren. Aleksandr werd in no time een cultfiguur met 500.000 fans op Facebook en een catch phrase dat op elk schoolplein te horen was. Simples.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s