5 richtlijnen voor co-creatie

Voor welke vorm van co-creatie je ook kiest, een goed resultaat bereik je niet zomaar. Een geslaagde casussen van co-creatie hebben 5 overeenkomende kenmerken.

  1. Zet actief aan tot deelname
    Mensen blijken meer dan bereid om mee te denken over een bepaald issue. Maar ook hier speelt de gedachte “what’s in it for me”  een belangrijke rol. Het is dus belangrijk om duidelijk te maken wat voor het individu het voordeel is van deelname aan een co-creatieproject.
  2. Selecteer mensen en ideeën
    Het is afhankelijk van de vorm van co-creatie waarop je selecteert, maar enige sturing is altijd noodzakelijk. Of het nu gaat om het samenstellen van het juiste team bij een lage openheid, of om het modereren van goede bijdragen bij crowdsourcing; de uitdaging zit hem altijd in het kiezen.
  3. Verbind creatieve geesten met elkaar
    Zorg voor de juiste faciliteiten, zodat mensen goed met elkaar kunnen samenwerken.
  4. Deel je resultaten
    Dit geldt zowel voor het op de hoogte houden van de deelnemers, van wat de stand van zaken is, als voor het mee laten delen in de uiteindelijke opbrengst (materieel -> geld of goodies | immaterieel -> naamsvermelding, reputatie).
  5. Zet de ontwikkelingen voort
    In veel gevallen levert co-creatie geen volledig eindproduct op en moet de initiator zelf het project tot een goed eindproduct brengen.

Bron: Co-creations 5 guiding principles or…. what is successful co-creation made of? White paper van Fronteer Strategy

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s