De denkhoeden: wear them well

De denkhoeden-techniek is een manier om de creativiteit te bevorderen. Het dwingt je om je vaste denkpatronen los te laten en het vraagstuk eens van een andere kant te bekijken.  Dit levert vaak verrassende nieuwe invalshoeken en resultaten op.  Maar hoe gebruik je deze techniek?

Het ligt voor de hand om ieder teamlid een hoed (lees: rol) toe te bedelen. De voorzitter verdeelt tijdens een vergadering de denkhoeden. Hij/of zij moet dan denken op een manier die bij de kleur van de hoed past en bekleedt die rol gedurende de gehele meeting.

Maar is dat wel juist?!?
Als je vindt dat dit goed werkt en effectief is, dan moet je het vooral op deze manier doen. Dogmatisch is wel het laatste wat ik wil zijn. Maar het is niet de wijze waarop De Bono het bedoelt. Integendeel! Want wat zegt De Bono daar over:

That is almost exactly the opposite of how the system should be used. The whole point of parallel thinking is that the experience and intelligence of everyone should be used in each direction. So everyone present wears the black hat at the appointed time. Everyone present wears hte white hat at another time. That is parallel thinking and makes fullest use of everyone’s intelligence and experience.

– Edward de Bono · Six Thinking Hats (revised and updated) –


Hoe moet het dan wel?

De kracht van de Denkhoeden zit ‘m in het parallel denken. Iedereen kijkt op hetzelfde moment, op dezelfde manier tegen een probleem aan. Dit voorkomt discussies. ‘Maar discussiëren is toch ook waardevol?!?’ werpt u tegen. Mja… het is in ieder geval leuk. Maar de keerzijde is dat het bij een discussie vooral gaat om ‘gelijk krijgen’. Zo zit een menselijk ego nu eenmaal in elkaar. Bij het zoeken naar een oplossing is dat niet altijd constructief, omdat ideeën van anderen worden afgebrand enkel om het feit dat het niet jouw idee was. Zo zit een mens nu eenmaal in elkaar.

Dus: gebruik je de Denkhoeden, zorg er dan voor dat iedereen tegelijk dezelfde hoed draagt. Degene die de sessie leidt, houdt in de gaten dat alle hoeden aan bod komen en wanneer er van hoed moet worden gewisseld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s