Smartass!

Urbandictonary.com:

A person who, by means of purpsose or not, uses sarcasm to have a laugh. A person who, on a regular bases, annoys the hell out of people with their sarcastic-attitude.

You are in a chat:
CrazyChick: Hello room.
You: Why the f*** are you talking to a room.. There are perfectly good people here.
CrazayChick: F*** you man Damn smartass.

Iedereen kent de term smartass wel. Of herkent de persoon in bovenstaand voorbeeld. Dat er binnen een organisatie ook vaak de term ‘Smart’ valt, is echter wat minder bekend. In dit geval wordt niet die irritante collega van twee bureau’s verderop bedoeld, maar een manier om doelstellingen helder en concreet te krijgen.

Doelstellingen worden vaak te onduidelijk en nietszeggend opgesteld. ‘Volgend jaar willen we nog meer verdienen’ kennen we allemaal wel. Zaak is dus dat je duidelijker bent, en veel concreter. Hier komt SMART om de hoek kijken:

* Specifiek
* Meetbaar
* Acceptabel
* Realistisch
* Tijdgebonden

Een SMART-doelstelling is richtinggevend: het geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt het gedrag van je medewerkers en van jezelf. Bovendien wordt aangegeven welke resultaten wanneer moeten worden bereikt. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat er in de praktijk iets van terecht komt.

Specifiek
Omschrijf het doel duidelijk en concreet. Het moet een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag, percentage of ander kwantitatief gegeven verbonden is. Naarmate de doelstelling preciezer geformuleerd is, wordt het makkelijker er invulling aan te geven.

Meetbaar
Meetbaar wil zeggen dat op een andere manier vastgesteld kan worden in welke mate de doelen bereikt zijn. Ieder doel is (tot op zekere hoogte) meetbaar te maken. Er moet wel moeite voor gedaan worden om zowel een goede norm als een zo objectief mogelijke meetmethode te vinden, die door de meeste betrokkenen geaccepteerd worden; bij gebrek aan beter of omdat het de best denkbare is.

Voorbeeld van een specifiek en meetbaar doel in een zorginstelling: Over twee jaar zal minimaal 10% van het behandelaanbod voor mensen met pleinangst geboden worden in de vorm van internettherapie.

Acceptabel
Is er draagvlak voor wat we doen? Is het in overeenstemming met het beleid en de doelstellingen van de organisatie? Zijn de betrokkenen bereid zich te verbinden aan de doelstelling?

Als je een SMART-doel voor jezelf stelt, dan is het voldoende dat je het zelf accepteert. Maar wanneer je als leidinggevende een doel voor een groep mensen stelt, dan is het belangrijk dat er draagvlak voor is. De medewerkers moeten het willen, anders wordt het doel niet gehaald of blijft de verandering niet staande.

Realistisch
Is het uberhaupt haalbaar wat we hebben bedacht? Oftewel, is het een realistisch doel? Te makkelijke doelstellingen zijn niet interessant, en mensen worden niet uitgedaagd. Het beste is doelen te stellen die net boven het niveau van de persoon of de organisatie liggen en die ongeveer 50% kans van slagen hebben. Als mensen het gevoel hebben dat ze iets extra’s moeten doen om het doel te realiseren dan voelen ze zich trots en dat geeft energie voor nieuwe doelen. Een SMART-doel moet gezien worden als een project, niet als een taak. Durf een uitdaging aan te gaan!

Tijdsgebonden
Er wordt een bepaalde tijd afgesproken om de doelstelling te bereiken, maar ook wanneer er wordt begonnen met de weg naar het bereiken van de doelstelling. Uiteraard komt het bij lange projecten niet op een dag of een week, maar ook dan is het verstandig te zorgen dat er een limiet is, al is het maar om te voorkomen dat mensen het voor zich uit gaan schuiven, met de gedachte ‘dat komt wel

Dit waren de vijf punten van het SMART principe. Is dit dan heilig? Absoluut niet, zoals aan elke medaille een keerzijde zit, heeft de SMART ook zijn haken en ogen. Moet een doel altijd acceptabel of realistisch zijn? Is dat doel niet gehaald, is het geheel dan voor niets geweest? Lijkt me niet. Je leert overal van, ook van falen. Misschien zelfs juíst van falen..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s