Hinkstepsprong

Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie over de SWOT analyse, en inspiratie voor m’n blog over OCAI, kwam ik de DESTEP analyse tegen. Deze analyse spitst zich toe op het strategische beleid van je organisatie.

Wat is DESTEP?
DESTEP is een afkorting voor demografische, economische, sociaal/culturele, technologische, ecologische en politiek/juridische factoren. Het is een middel waarmee een beeld verkregen kan worden van de externe (macro) omgeving waarin een organisatie actief is. Inzicht in de externe omgeving van een organisatie is van belang om effectief gebruik te maken van de kansen en bedreigingen waar je als ondernemer mee geconfronteerd wordt. Afstemmen van het strategisch beleid op de bevindingen van DESTEP-analyse stelt een onderneming in staat om succesvol actief te zijn in haar omgeving.

D-E-S-T-E-P
Demografisch

Demografische factoren zijn kenmerken van de bevolking

Economisch
Economische factoren zijn kenmerken die de economie beschrijven

Sociaal-cultureel
Sociaal-culturele factoren zijn kenmerken van de cultuur en leefgewoonten

Technologisch
Technologische factoren zijn kenmerken van de ontwikkeling

Ecologisch
Ecologische factoren zijn kenmerken van de fysieke omgeving

Politiek-juridisch
Politiek-juridische factoren zijn kenmerken van overheidsbeslissingen

Voorbeeld
DESTEP voorbeelden

Uitvoering van de DESTEP-analyse
Voor elke factor geldt eerst dat de uitgangspositie onderzocht moet worden. Beschrijf de huidige situatie uitvoerig en maak op basis hiervan een voorspelling voor de toekomst. Door te beschrijven waarvan in het verleden is uitgegaan en hiertegenover de veranderingen en huidige ontwikkelingen te zetten kunnen er in een later stadium van het marketingplan strategische opties ontwikkeld worden. Zodoende geeft de DESTEP antwoord op de vraag hoe een organisatie effectief in kan spelen op haar omgeving. Denk bij elke factor aan verschillende zaken die invloed uitoefenen op de organisatie en ga hiernaar gericht opzoek! Een veelgemaakte fout bij het analyseren van de omgeving is het beschrijven van niet relevante factoren. Er is zeer veel informatie te vinden om tot een goede DESTEP analyse te komen. Niet alle gevonden informatie is van invloed op het marketingplan. Gebruik daarom alleen relevantie informatie dat betrekking heeft op de organisatie en/of het centrale probleem van het marketingplan. Eindig met een opsomming van concrete kenmerken.

Logisch gevolg na een succesvolle DESTEP-analyse is het invullen van de SWOT-analyse.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s