Innovatie is de bron van al het kwaad

Banken moeten het belang van de klant weer centraal gaan stellen. Dat was 1 van de aanbeveling van het rapport van de Adviescommissie Toekomst Banken. Dat rapport is een zelfonderzoek van de bancaire sector om lessen te trekken uit de kredietcrisis. Banken bedachten innovatieve producten die ze zelf niet eens snapten. De oorzaak daarvan is een te ver doorgeschoten drang naar innovatie, stelt Harvardiaan en mediastrateeg Umair Haque.

Volgens Haque is innovatie niet meer van deze tijd. Innovatie is vaak oude wijn in nieuw zakken en creëert wel nieuwe producten, maar voegt zelden waarde toe. Innovatie is zelf aan innovatie toe en daarom schreef Haque The Awesomeness Manifesto.

Niet het streven naar vernieuwing staat centraal, maar streven naar awesomeness. Haque beschrijft 4 pijlers waarop awesomeness steunt:

  • Ethical production
    Behalve het streven naar winst of vernieuwing alleen, gaat het er ook om een balans te vinden tussen people, planet en profit. Steeds vaker blijkt dat die balans leidt tot betere resultaten voor zowel het bedrijf als de samenleving.

    Starbucks is shifting to Fair Trade coffee beans, for example. Why? Starbucks isn’t just trying to innovate yet another flavour of sugar-water: it’s trying to gain awesomeness.
    -voorbeeld uit The Awesomeness Manifesto-

  • Insanely great stuff
    Is het product zo geweldig dat het een emotionele reactie oproept?  Omdat het nieuw is, omdat het iets onverwachts is en omdat het 1000x beter is? Dan kun je spreken van awesomeness.

    What is innovative often fails to delight, inspire, and enlighten — because (…) innovation is less concerned with raw creativity. Awesomeness puts creativity front and center.

  • Love
    Verkoop je een product omdat je er goed aan verdient, of geloof je écht dat je klant beter af is met wat jij te bieden hebt. Dat laatste is een voorwaarde voor awesomeness.

    You know what’s funny about walking into an Apple Store? The people working there care. They don’t just “work at the Apple store” — they love Apple. Contrast that with the alienating, soul-crushing experience of trying to buy something at Best Buy — where salespeople attack you out of greed. Their goal is to sell; the goal of Apple Store employees is simply to show off their awesomeness, and let you share it. Love for what we do is the basis of all real value creation.

  • Thick value
    Voeg waarde toe. Echte, zinvolle en duurzame waarde. Iets waar de consument echt iets aan heeft en niet zomaar wat toeters en bellen die wel leuk zijn, maar waar niemand op zit te wachten.

    It happens by making people authentically better off — not merely by adding more bells and whistles that your boss might like, but that cause customers to roll their eyes.

Doet innovatie er dan niet meer toe?
Natuurlijk zijn vernieuwing en innovatie belangrijk. Maar dan wel het soort innovatie door mensen die houden van wat ze doen, die echte waarde toevoegt, maatschappelijk verantwoord is en geweldige producten oplevert. Niet omdat we allemaal heilig zijn, maar simpel omdat de hedendaagse consument het verlangt. Wie de voorsprong op zijn concurrenten wil behouden, zorgt voor awesomeness.

Advertenties

Een Reactie op “Innovatie is de bron van al het kwaad

  1. Innovatie is dus ook de bron van alle `Goed`!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s