In 10 stappen naar een creatieve organisatie

Een creatieve organisatie is te herkennen aan een creatieve cultuur en creatieve resultaten. (…) Creatieve resultaten zijn alle tastbare vormen waarin de creatieve organisatie zich zal uiten.

-Creativiteit Hoe?Zo! Igor Byttebier-

Wie creatieve resultaten wil, moet er voor zorgen dat er binnen de organisatie een creatieve cultuur heerst. Dat vraagt vaak om een veranderingsproces. Een cultuur veranderen… het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar om van een organisatie een creatieve organisatie te maken, kun je de volgende 10 stappen doorlopen.


De 10 stappen

  1. Overtuig de top
    Creativiteit kan best vanuit de organisatie zelf komen, maar als de top er niet achter staat zal het van korte duur zijn. Alleen als het management ervan doordrongen is dat creativiteit zorgt voor creatieve resultaten, heeft de cultuuromslag kans van slagen.
  2. Herken barrieres
    Ingesleten gewoontes, angst voor verandering en korte termijndenken. Het zijn de gangbare barrieres bij iedere cultuuromslag. Of bij iedere verandering tout court.Daarnaast zijn er ook nog wat misvattingen over creativiteit die een obstakel vormen. Deze misvattingen zijn:
    – creativiteit komt alleen van creatieve mensen
    – creatief; je bent het of je bent het niet
    – creativiteit wordt gedreven door geld
    – creativiteit wordt gedreven door tijdsdruk
    – creativiteit wordt gedreven door angst
    – creativiteit wordt bevorderd door competitie
    – creativiteit heeft her-structurering van de organisatie nodig
  3. Ontwikkel een creatieve cultuur met tegengestelde kwaliteiten
    Aan de ene kant heb je de speelsheid, het ter discussie stellen van regels, procesgerichtheid en experimenteerdrift. Anderzijds heb je resultaatgerichtheid, prestatiedrang, en de winnaarsmentaliteit. Beide soorten krachten heb je nodig in een creatieve organisatie. Zorg daar voor.
  4. Organiseer creativiteit als een project
    Zie je creativiteit als iets vrijblijvends? Iets dat aan komt waaien? Maximale vrijheid en minimale structuur? Het tegendeel is waar. Creativiteit gedijt het best binnen een open, maar duidelijke structuur. Behandel een creatief traject dan ook als een project. Een duidelijk begin en een vastgesteld doel. Planningen, acties en meetbare resultaten. Het hoort er allemaal bij.
  5. Kies slimme targets
    Slimme targets zijn SMART gedefinieerd. Dus:
    – specifiek
    – meetbaar
    – acceptabel (of aantrekkelijk)
    – realistisch
    – tijdgebonden

    Of zoals Byttebier het stelt:
    – aantrekkelijk
    – ambitieus
    – duidelijk te communiceren
    – meetbaar

  6. Benut het aanwezige talent
    Een creatieve organisatie is een organisatie van creatieve mensen. Erken en waardeer de inzet van iedereen.
  7. Geef opleidingskansen
    De een is van nature wellicht wat creatiever dan de ander. Maar dat creativiteit niet te leren is, is een groot misverstand.
  8. Bepaal zorgvuldig de implementatiestrategie
    Timing en tempo zijn medebepalend voor het slagen van een creativiteitstraject. Daarnaast moet je het kind niet met het badwater weggooien. Koester dus ook de oude waarden binnen de organisatie, die hun waarden bewezen hebben.
  9. Creeër je eigen instrumenten
    Pas je instrumenten aan aan je doelgroep, aan het creativiteitstraject en aan de organisatie.
  10. Don’t forget the fun
    Zonder fun geen creativiteit.

Creativiteit Hoe?Zo!
Wil je meer weten over de 10 stappen naar een creatieve organisatie? Raadpleeg dan het boek Creativiteit Hoe?Zo! van Igor Byttebier. Hierin staat een uitgebreide toelichting. Ook als je op een no-nonsens manier de creativiteit van jezelf of van je organisatie wilt bevorderen, is dit boek zeker aan te bevelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s