Overheid heeft eindelijk de plank raakgeslagen

Wie kent de onvoorstelbaar irritante waarschuwingsfilmpjes van de overheid onderhand niet? Het is de bedoeling dat je meer bewust wordt gemaakt van het feit dat gegevens die je op internet zet, voor iedereen te bekijken zijn. De gedachte en uitvoering echter is telkens zo oubollig dat het eigenlijk een beetje sneu is. Gelukkig kwamen ze hier zelf ook vrij snel achter, en namen een hip reclamebureau in de hand.

Stanislav Strikes Again!
Het resultaat liegt er niet om; de viral bereikte binnen een week 7 miljoen mensen, met meer dan 5 miljoens views! Kong heeft ervoor gekozen om de viral enkel via Hyves te verspreiden (half Nederland is immers lid), en lanceerde deze begin augustus.

Het filmpje in de campagne is alleen te zien als je ingelogd bent op Hyves en maakt vervolgens gebruik van een aantal gegevens uit jouw persoonlijke profiel; Stanislav en zijn vriendjes zijn een stel  blijken op zoek te zijn naar iemand uit jouw woonplaats met precies het aantal vrienden dat jij hebt en even later rollen er in het filmpje jouw foto’s uit de printer, staat jouw foto op het scherm en staat jouw naam op het bord geschreven. Je blijft kijken en langzaam aan wordt duidelijk dat het ècht om jou gaat! Aan het einde van het filmpje komt tot slot de aap uit de mouw en blijkt het ministerie van Justitie er achter te zitten.

Het idee en de makers
Kong werd door de overheid gevraagd een campagne te bedenken, toegespitst op jongeren. Omdat deze doelgroep vaak erg naïef en niet snel vatbaar is voor de ‘zendende’ boodschap van de overheid, werd de boodschap gegoten in een ‘val’; en campagne gekoppeld aan een persoonlijk Hyves-profiel, verpakt in een aktiefilm-setting en vermomd in een Youtube-player. Dit bleek een juiste aanname, gezien het succes van de viral.

Viraal
Er zijn een aantal redenen dat dit filmpje viraal is gegaan. Allereerst omdat het zo onvoorstelbaar realistisch is gemaakt. Kong werd zelfs gebeld omdat men dacht dat ze ongevraagd in deze film zaten, en eisten zelfs royalties!

Ten tweede is het omdat de emotie in grote mate aanwezig is. Normale filmpjes betrekken de kijker nauwelijks bij het geheel, en zullen ook niet snel blijven hangen. Als je echter je eigen gezicht ineens op je beeldscherm ziet verschijnen, schrik je wel even!

Als laatste is het natuurlijk altijd leuk om collega’s en vrienden even de stuipen op het lijf te jagen!

Doelstelling
De oorspronkelijke doelstelling van de overheid was zo’n 500.000 pageviews, binnen een paar maanden. Om dit doel zeker te kunnen halen, zouden enkele dagen na lancering ingekochte media ingezet worden, om de campagne kracht bij te zetten. Toen echter bleek dat de campagne na 7 dagen al meer dan 7.000.000 keer was doorgestuurd, waren de ingekochte media helemaal niet meer nodig! Het filmpje was viraal gegaan, werd door iedereen doorgestuurd en zorgde zelf voor alle publiciteit.

Einde
Omdat er mensen waren die de campagne per dag 30 keer in hun mailbox kregen, is besloten om na een kleine 4 weken de stekker uit de Stanislav-camapgne te trekken. Om nog een keer te kunnen genieten van dit geniale stukje vermaak:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s