Manifesto + Manifesto

Even wat historie.

Rond het jaar 2000 verschenen er 2 boeken met het woord ‘manifesto’ in de titel. Beide boeken houden een betoog dat de geldende marketing paradigma’s drastisch op de schop moeten. Nieuwe media zorgen er voor dat de consument steeds machtiger wordt. Mensen hebben steeds meer middel tot hun beschikking om snel en op grote schaal kennis en meningen te delen. Ook over hun ervaringen met een product. Merken moeten daarop inspelen om niet achter te blijven. Dat is de kern van zowel The Cluetrain Manifesto als The New Marketing Manifesto.

The Cluetrain Manifesto
‘Markets are conversations’ zegt dit manifest. Wij als consumenten praten met elkaar over jouw merk.We raden je aan om mee te praten en te luisteren. Maar beschouw ons wel als mensen, niet als demografische segmenten.

Het manifest bestaat uit 95 stellingen, maar is samen te vatten in deze stelling:

“A powerful global conversation has begun. Through the Internet, people are discovering and inventing new ways to share relevant knowledge with blinding speed. As a direct result, markets are getting smarter—and getting smarter faster than most companies.”

The Cluetrain Manifesto is in zijn geheel online te lezen.

The New Marketing Manifesto
Ook John Grant, de auteur van The New Marketing Manifesto, is van mening dat merken nieuwe manieren moeten zoeken om de consument aan te spreken. En net als The Cluetrain Manifesto benadrukt hij dat het er om gaat om de consument centraal te stellen. In 12 vuistregels beschrijft hij hoe je dit als merk aan moet pakken.

Waarom zou ik?
Wat er gebeurt als je niet het gesprek aan gaat met de consument, wordt mooi geïllustreerd in dit filmpje.

Manifesto vs Manifesto
Beide beogen het zelfde, maar er zijn ook verschillen. Dat is hem vooral in het perspectief. The Cluetrain Manifesto lijkt een oproep te zijn van de consument aan de aanbieders. The New Marketing Manifesto daarentegen is geschreven vanuit het perspectief van de marketeer zelf. Je zou kunnen zeggen dat The Cluetrain een vraag stelt waarop The New Markting een antwoord geeft.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s